På traven igen

Jag red Vannes med sadel för första gången på exakt sex månader. Jag gav mig på att låta honom trava lite och det var inga problem. Han tyckte att det var väldigt roligt och tog sig några galoppsprång på köpet. Det tyckte jag inte om, ponnysar som återhämtar sig från fång ska inte busa runt så. Han fick hålla sig i skinnet helt enkelt.

Jag hade mitt dressyrspö med mig i början för att kunna ge lite tydligare signaler i markarbetet. Det funkade bra men jag märkte att han blev lite stressad. Sedan tappade jag i min oaktsamhet spöt på marken när jag satt upp. Ovanan som kommer av att aldrig rida med spö. Jag har ett "jättefint" illrosa dressyrspö som jag fått i födelsedagspresent. Det matchar Jäättebra till Vannes ;)

I förslaget till en ny djurskyddslag ingår att spön inte ska få användas till att driva fram hästen, men däremot för att "förhindra olyckor". Jag är lite skeptisk, för var ska man dra gränsen? Hur gör man förresten för att förhindra olyckor mha spö? Och vad gäller när man använder spöt som förstärkning av t ex sidförande hjälper? Nä, det där får de tänka igenom en gång till. Vad tycker ni?

Senaste gången jag red ponnyn med sadel - en härlig uteritt den första juni i år.


Kommentarer
Postat av: Johanna

så härlig bild! :) glansig han är :D

2011-12-04 @ 18:27:21
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: hihi :)

inte helt fel, man säger Trejlitt :)

Många tror att man uttalar det med ett A i början, men det är ett E :)

2011-12-04 @ 19:21:38
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Startsida

Vem flyger?


I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

Min profilbild

RSS 2.0