Är det något att vara stolt över?

"Ridning är en riktig sport, man riskerar livet varje gång man sitter upp"


Något jag nästan blir lite mörkrädd för, är när ryttare och hästmänniskor försvarar ridningen som sport med att det är farligt. "'We risk our lives' och därför är vi inga töntar och ridning är minsann en riktig sport." Jag minns en text som gick runt på gamla bilddagboken som jag reagerade starkt på. Budskapet i texten var i princip: "Vi är tuffa, för vi kan dö när som helst".

Ska det vara något att ståta med?
Ska man vara stolt över att människor skadas svårt eller dör när de rider?
Är definitionen på en sport att man kan skada sig om man gör misstag?
Måste man riskera livet för att förtjäna människors respekt?

Jag tycker inte att man ska ta så lättsamt på farorna som ridningen faktiskt innebär. Visst, vi kontrollerar djur som väger ett halvt ton och vi hoppar hinder som är högre än oss själva, men har vi någonsin en tanke på hur farligt det är? Vi säger att vi är så tuffa för vi riskerar minsann livet varje gång vi sitter upp, men är det något vi egentligen tänker på att vi gör eller bara något vi säger när andra påstår att ridning är en töntig hobby?

Ska man verkligen respektera en människa bara för att denne utsätter sig själv för stora risker när den utövar sitt fritidsintresse? Är det något man vill uppmuntra? Känner man sig mer värd av att intala sig själv och andra att man kan dö när man rider?

Är det tufft att riskera livet?



Kommentarer
Postat av: ylva

håller med dig om att det kanske inte är något att skryta över att man riskerar livet, men jag tror dom menar mer att "vi älskar det här så mycket att det är värt att riskera livet för" :) så tolkade jag det, men det är ju ingen fördel att det är en farlig sport vi håller på med...

2011-10-28 @ 18:35:39
URL: http://ponnyflickornas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Startsida

Vem flyger?


I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

Min profilbild

RSS 2.0