Sju överlevningstips

Som ni kanske märkte på mitt tidigare väldigt deprimerande inlägg är det svårt att ta sig igenom perioder då ens älskade häst inte mår bra, särskilt om det är på obestämd tid. Det är inte bara hästen som ska hållas på gott humör, ryttaren måste också vara vid gott mod utan att tappa hoppet. Jag har haft lite erfarenhet av det det här året och tänkte dela med mig av några sätt att överleva de dagarna, veckorna eller månaderna som horisonten känns becksvart och ingenting går framåt.

1. Lev i nuet. Allt blir lättare om du slutar försöka se ett slut och inte tänker för mycket på vad som kan hända. Se istället vad du kan göra här och nu och var glad över det.

2. Pyssla om din häst. Massor. Om ridhästen inte rids och körhästen inte körs uppskattar de uppmärksamheten mer än vanligt, och du får något att göra. Dessutom kommer ni ännu närmare varann.

3. Sätt guldkant på tillvaron! Köp en ny grimma, fläta manen då och då, tvätta svansen. Känn dig riktigt fin och var stolt över din vackra häst!

4. Prata. Helst med någon utomstående, som inte frågar så mycket men kan vara en axel att luta sig mot när det blir för jobbigt. Lufta din oro och ta chansen att prata om det med någon som inte går in på detaljer.

5. Skriv ner all oro, sorg och ilska, stoppa in det i en byrålåda och lås. Då behöver du inte tänka på det jämt och får lättare att vara glad och trevlig.

6. Lyssna! Det finns människor som försöker stötta, trösta och vara till hjälp. Låt dem, men säg till om det blir för jobbigt.

7. När ingenting funkar - sätt på en favoritlåt, lyssna med i texten och rytmn och låt den föra dig med till någon annan, lättare plats. Gör en spellista med låtar du gillar och sätt på när du inte orkar tänka mer.




Kommentarer
Postat av: Johanna

din nya design är jätte fin! :D



sv: vad är lintott lugg? haha :)

antar att den ser ut som hennes lugg? :)

2011-10-20 @ 21:31:52
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Startsida

Vem flyger?


I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

Min profilbild

RSS 2.0