På tal om vinterpäls

Nu är det väl klippningstider kan jag tro, det märks både på att hästarna blir allt lurvigare och på att alla börjar ta fram sina klippmaskiner ur förrådet.

Vannes går alltid oklippt och otäckad eftersom han går ute dygnet runt året om och då får han mycket lurv. Det märks ju att han blir svettig om man rider hårt men eftersom vi oftast inte tränar så mycket upplever jag inte det som något problem. Altea hade också alltid sin vinterpäls och visst blev hon svettig men hon mådde aldrig dåligt av det om man lät henne stå inne och torka en stund innan man släppte ut henne.

När jag började på ridskola för elva år sedan hade nästan ingen av ridskoleponnyerna täcke, än mindre var de klippta. När mamma red på sextio- och sjuttiotalen var det heller inte många hästar som var klippta eller täckade. Svettas hästarna mer nu eller har klimatet blivit kallare? Kanske har hästarna blivit frusnare eller är det bara hästägarna som blivit räddare?

Jag förstår absolut varför många klipper sina hästar och lägger på täcken, men jag tycker ofta att folk klipper för mycket. Om man inte tränar hårt i varma ridhus kanske det räcker med en enkel sel- eller filtklippning? Då behöver hästen iallafall inte ha täcke i stallet om natten om man har varmstall, eller halstäcke ute. Om hästen står i ett varmt stall kanske den inte får så mycket vinterpäls alls till att börja med?

Det är enligt mig inte okej att klippa hela hästen bara för att det är snyggare. Särskilt illa är det när man klipper i öronen och känselhåren.

Jag tror inte att en lurvig häst automatiskt är lyckligare än en kortklippt, men däremot är en häst som får stora möjligheter att röra på sig i en hage utan att frysa för att den inte har någon päls på benen eller i ansiktet lyckligare än en häst som står inne i ett varmt stall hela dagen.


Och finns det något mysigare än att sitta barbacka på en varm, mjuk, lurvig hästrygg?




Kommentarer
Postat av: Johanna

vi klipper inga av våra 2 hästar! Mio är väldigt frusen av sig, han har blivit så kall att han skakade en gång. Så han har täcke även om han inte är klippt. Men inte nått super tjockt.. Ett lagom så han håller värmen under dagen :)

Trailit ska vi verkligen inte klippa och vi kommer inte ha täcke på henne heller! :)



åh, håller verkligen med på sista meningen! :D barbacka e super mysigt.

2011-10-14 @ 19:27:05
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: hihi, håller med! Väldigt söt :)

2011-10-14 @ 19:27:20
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Amanda

Haha, min häst har 200 gram inne om natten nu + regntäcke över när han går ut i hagen.

För min lille häst får ingen päls alls, den frusna saken. Helt sjukt är det, han har nästan mindre päls än en häst som är klippt i stallet.. :p

2011-10-14 @ 22:19:48
URL: http://eveningtimes.blogg.se/
Postat av: fridan

de är så olika hurdan päls hästar sätter. men jag klipper bara halvklippning på kalle. han svettas liksom inte uppe på rumpan och så ändå :P



2011-10-15 @ 09:12:37
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Startsida

Vem flyger?


I den här bloggen hittar du mig och min medryttarponny Vannes. Vi håller till i Västsverige och sysslar med lite dressyr, skogsridning och hoppning mest för skojs skull. Mina två kaniner Törnrosa och Mysak får också vara med på ett hörn. Läs mer om oss via länkarna här nedanför!

Mela ∙ Vannes ∙ Kaninerna

Min profilbild

RSS 2.0